-
روغن هیدرولیک چیست؟
یکشنبه 17 بهمن 1395 19:54
با درود بیکران هدف از این پست، ارائه پاسخ به پرسش مطرح شده از طرف یکی از مخاطبین این وبلاگ در زمینه تعریف روغن هیدرولیک است. شرح سوال: روغن هیدرولیک چیست و با چه تست هایی شناخته می شود؟ بنا به تعریف، روغن هیدرولیک به دسته ای از روانکار های صنعتی اطلاق می شود که علاوه بر نقش روانکاری، بعنوان واسطه ای برای انتقال قدرت...
-
جدا شدن ادتیو از روغن موتور
یکشنبه 17 بهمن 1395 13:42
با درود بیکران هدف از این پست، پاسخ به مشکل پیش آمده برای یکی از مخاطبین این وبلاگ است که طی پرسش و پاسخ و تبادل ایده در تلگرام اتفاق افتاده بود و اکنون با کسب اجازه از ایشان و بمنظور حل مشکلات مشابه در قالب این پست انتشار می یابد. شرح سوال: موتور دیزل 16 سیلندری داریم که در مجتمع ما بعنوان ژنراتور مورد استفاده قرار...
-
نقش دانسیته در خواص روغن ها
شنبه 16 بهمن 1395 21:45
با درود و احترام هدف از این پست، پاسخ به سوال مطرح شده از طرف یکی از مخاطبین محترم این وبلاگ و یکی از شرکت کنندگان محترم در دوره آنالیز روغن ماشین آلات صنعتی در اراک است. شرح سوال: نقش دانسیته در عملکرد عمومی یک لوبریکانت چیست؟ پاسخ به این سوال، بیشتر به حوزه لوبریکانت های حامل بار، خاصه روغن های هیدرولیک و چرخدنده،...
-
عدد قلیایی (Base Number) مناسب برای روغن موتور
دوشنبه 11 بهمن 1395 11:05
با درود و احترام هدف از این پست، پاسخ به پرسش مطرح شده از طرف یکی از مخاطبین محترم این وبلاگ در خصوص شاخصی برای عدد قلیایی یا Base Number ( BN ) انواع روغن است. شرح سوال: عدد قلیایی ( BN ) یک روغن چقدر باید باشد؟ پاسخ به این سوال (که بسیار کلی طرح شده است) مستلزم شناخت این شاخص کیفی است. عدد قلیایی یا BN که بیشتر در...
-
تغییر رنگ روغن هیدرولیک و راهکاری برای آنالیز آن
یکشنبه 10 بهمن 1395 15:05
با درود و احترام هدف از این پست، پاسخ به پرسش مطرح شده از طرف یکی از مخاطبین محترم این وبلاگ در خصوص کیفیت روغن های هیدرولیک است. شرح سوال: چه عواملی باعث تغییر رنگ تدریجی روغن های هیدرولیک می گردد؟ آیا این تغییر رنگ خطرناک است؟ بسیاری از کارشناسان و تکنسین های تعمیرات و نگهداری در بخش های مختلف صنایع، اغلب وضعیت...
-
جایگزینی روغن هیدرولیک با روغن موتور. درست یا غلط؟
یکشنبه 10 بهمن 1395 13:55
با درود و احترام هدف از این پست، پاسخ به پرسش مطرح شده از طرف یکی از مخاطبین محترم این وبلاگ و شرکت کننده در دوره سطح مقدماتی و متوسط آنالیز روغن ماشین آلات صنعتی در اراک است. شرح سوال: آیا روغن های موتوری قابل استفاده بعنوان روغن هیدرولیک نیز هستند؟ همانگونه که قبلا طی پست های مختلفی در این وبلاگ بیان شده بود،...
-
عدد اسیدی، عدد قلیایی، و pH روغن
سهشنبه 21 دی 1395 19:07
با درود و احترام هدف از این پست، پاسخ به سوال مطرح شده از سوی یکی از مخاطبین محترم این وبلاگ است. امید است که پاسخ حاضر که بسیار فراتر از دامنه سوال ارائه شده است، مورد توجه و استفاده آتی دیگران نیز قرار گیرد. چراکه مبحث بسیار گسترده بوده و در این پست که سعی بر آن است که اصول کار با تکیه بر دو اصل خلاصه سازی و گزیده...
-
عدم تعادل جرمی ماشین آلات
جمعه 17 دی 1395 15:02
با درود فراوان هدف از این پست، ارائه مقدماتی در زمینه عدم تعادل جرمی ماشین آلات دوار در صنایع مختلف است. با تشکر از آقای مهندس صیدکرمی، از مخاطبین محترم این وبلاگ، بدلیل ارسال این مطلب. به عدم توزیع یکنواخت جرم روتور حول محور گردش ان غالبا عدم تعادل یا Unbalance می گویند . نابالانسی (عدم تعادل) جرمی علیرغم هر تعریفی...
-
خرابی های متداول در برینگ ها و علل آنها
جمعه 17 دی 1395 13:42
با درود و احترام هدف از این پست که با تلاش جناب آقای مهندس صیدکرمی، از مخاطبین محترم این وبلاگ، تهیه و بدست بنده رسیده است، معرفی اجمالی انواع مکانیزم های خرابی در برینگ ها و علل وقوع آنها می باشد. خستگی سطحی یا Surface fatigue خستگی سطحی ناشی از مسائل روغنکاری کم، ویسکوزیته کم و از بین رفتن و قطع فیلم روغن می باشد....
-
انتخاب روغن هیدرولیک
سهشنبه 14 دی 1395 15:31
با درود و احترام هدف از این پست، پاسخ به سوال مطرح شده از طرف چند تن از مخاطبان محترم این وبلاگ، درباره انتخاب روغن هیدرولیک مناسب با شرایط کاری مدار هیدرولیک، است. شرح سوال: معیار مناسب برای انتخاب ویسکوزیته مناسب برای یک روغن هیدرولیک چیست؟ پاسخ به این سوال از دو بخش تشکیل شده است: مقدمه ای بر روغن های هیدرولیک ، و...
-
برگزاری دوره آنالیز روغن ماشین آلات صنعتی در اراک
پنجشنبه 9 دی 1395 12:24
برگزاری دوره آنالیز روغن ماشین آلات صنعتی در سه سطح مقدماتی، متوسط، و پیشرفته در اراک
-
تشخیص آلودگی روغن با هوا و آب
دوشنبه 29 آذر 1395 22:46
هدف از این پست، تشخیص روند آلودگی روغن روانکار طی فرآیند آنالیز روغن است. در طی فرآیند آنالیز روغن های روانکار، اعم از موتور، هیدرولیک، توربینی، کمپرسور، و... آلودگی های متنوع و گوناگونی در جریان عملکرد روغن در مدار وارد شده و گاه قادر به تغییر مشخصات سینماتیک و دینامیک روغن خواهند بود. برخی از این آلودگی ها، با توسل...
-
محاسبه شارژ اولیه گریس
جمعه 26 آذر 1395 21:04
با درود فراوان هدف از این پست، آشنایی با نحوه محاسبه مقدار اولیه شارژ گریس در ماشین آلات، بویژه موتور های الکتریکی، است. زمانیکه یک برینگ یا مجموعه ای از برینگ ها برای اولین بار در جای خود قرار گرفته و اصطلاحا در سرویس قرار می گیرند، یک مقدار اولیه برای حجمی از گریس که قرار است در فضای داخلی برینگ و هوزینگ آن قرار...
-
تشخیص روغن کمپرسور اصل از تقلبی
جمعه 26 آذر 1395 13:00
با درود فراوان هدف از این پست پاسخ به سوالی است که از سوی یکی از مخاطبین محترم این وبلاگ درباره تشخیص تقلبی یا اصلی بودن یک روغن کمپرسور مطرح شده است. شرح سوال: در مورد این دو بشکه روغن (شکل های زیر)، می خواستم بدانم کدامیک اصلی و کدام تقلبی است؟ و آیا امکان این هست که بتوان روغن اصلی و تقلبی را از هم تشخیص داد؟ آیا...
-
جایگزینی گریس
پنجشنبه 25 آذر 1395 20:17
با درود و احترام به پیشگاه تمامی مخاطبین این وبلاگ هدف از این پست، پاسخ به سوال مطرح شده از طرف یکی از مخاطبین محترم است. شرح سوال: آیا گریس های زیر می توانند معادل خوبی برای گریس Esso Unirex N3 باشند؟ گریس Shell Gadus S3 V220 C گریس Total Multis 3 GP آیا معادل داخلی برای گریس فوق وجود دارد؟ پاسخ به این سوال از سه بخش...
-
انتخاب گریس
دوشنبه 3 آبان 1395 19:59
با درود بیکران در این پست قصد بر آن است که مقدماتی درباره مراحل و اصول انتخاب گریس ارائه شود. این پست از سه بخش تشکیل شده است: آشنایی با گریس، ساختار شیمیایی گریس، و انتخاب گریس. I . آشنایی با گریس یکی از مهمترین روانکار هایی که در اکثر صنایع مورد استفاده قرار می گیرد، گریس است. این ماده بعد از روغنها بیشترین مصرف را...
-
Oil Whirl & Oil Whip
یکشنبه 25 مهر 1395 14:25
با درود و مزید احترام هدف از این پست، معرفی دو پدیده منجر به خرابی دائم در ژورنال برینگ ها است که در ادبیات مهندسی با عناوین Oil Whirl (چرخش روغن) و Oil Whip (شلاق روغن) شناخته می شوند. لازم به توضیح است که از دیدگاه آنالیز خرابی، هر دو پدیده چرخش و شلاق روغن از جمله پدیده های مشترک بین آنالیز روغن و ارتعاش یک تجهیز...
-
انتخاب ویسکوزیته روانکار برای ژورنال برینگ ها
چهارشنبه 21 مهر 1395 10:33
با درود بیکران پیرو سوال مطرح شده از طرف یکی از مخاطبین محترم، پاسخ ارائه شده جهت استحضار و استفاده سایرین به شرح زیر ایفاد می گردد: شرح سوال: لطفا اطلاعاتی در مورد ژورنال برینگ ها به اشتراک بگذارید پاسخ: ژورنال برینگ ها یا پلین برینگ ها Journal Bearings / Plain Bearings از یک شفت یا ژورنال تشکیل شده اند که قرار است...
-
مخلوط سازی روغن ها
سهشنبه 20 مهر 1395 23:27
پیرو سوال مطرح شده از طرف یکی از مخاطبین محترم در خصوص مخلوط کردن دو یا چند نوع روغن روانساز بمنظور کاهش یا افزایش ویسکوزیته و رساندن آن به سطح مطلوب از طریق مخلوط سازی یا میکسینگ، توضیحاتی را به شرح زیر و پس از تاخیر بسیار ارائه می نمایم. امید است که کیفیت پاسخ جبرانی بر تاخیر در ارائه آن باشد: شرح سوال: آیا می توان...
-
خورندگی بخار روغن
سهشنبه 20 مهر 1395 23:26
در پی سوال مطرح شده از طرف یکی از مخاطبین محترم، پاسخ ارائه شده جهت استفاده سایرین به شرح زیر ایفاد می گردد: شرح سوال: آیا بخار روغن خورنده است؟ در صورت مثبت بودن جواب، چطور می توان به این موضوع پی برد؟ پاسخ: بطور کلی، سیستم های روغنرسانی بر سه مکانیزم استوار هستند: تزریق روغن، روغنپاشی، و بخار روغن یا مه روغن. در...
-
استفاده از گریس WD40
سهشنبه 20 مهر 1395 23:25
با درود فراوان مسبوق به سوال مطرح شده از طرف یکی از مخاطبین محترم در خصوص ارائه مقدماتی در رابطه با انتخاب لوبریکانت، پاسخ ارائه شده جهت استفاده سایر اعضا به صورت زیر ایفاد می گردد شرح سوال: آیا می توان از گریس WD40 بعنوان روانکار برینگ پمپ دور بالا استفاده کرد؟ پاسخ: بمنظور تشخیص اینکه می توان از این گریس برای...
-
جایگزین سازی روغن هیدرولیک بدون روی (Zinc free)
سهشنبه 20 مهر 1395 22:11
با درود و مزید احترام هدف از این پست، پاسخ به پرسش مطرح شده از طرف یکی از مخاطبین محترم در خصوص جایگزین سازی یک روغن هیدرولیک است. شرح سوال: ما بدنبال جایگزینی برای روغن زیر هستیم: تجهیز اکسپندر، دور 23000، نوع روغن DIN 51519-ISO VG68 روغن قبلی که فروشنده پیشنهاد داده بود و مصرف می شد Shell Tellus S3M68 بوده است. اما،...
-
نقش بابیت در ژورنال برینگ ها
سهشنبه 20 مهر 1395 20:32
مقصود از این پست، ارائه توضیحاتی در مورد نقش بابیت در ژورنال برینگ ها و طرق مختلف خرابی در ژورنال برینگ ها و تاثیر آن بر عملکرد یک تجهیز، در قالب یک مقدمه و دو مثال عملیاتی یا Case study ، است. مقدمه همانگونه که قبلا به عرض رسیده بود، ژورنال برینگ ها معمولا در بارگذاری ها و دورهای چرخش بالا بکار می روند. بعنوان یک...
-
محاسبه دبی روغن به ژورنال برینگ
سهشنبه 20 مهر 1395 20:30
با درود و مزید احترام در این پست قصد بر آنست که به این سوال پاسخ داده شود: چگونه می توان دبی جریان روغنرسانی به یک ژورنال برینگ را تعیین کرد؟ برای پاسخ به این سوال، ابتدا لازم است سرعت چرخش شفت، نوع روغن، بازه دمایی، و لقی بین شفت و برینگ مشخص باشد. همانطور که قبلا گفته شده بود، ژورنال برینگ ها وظیفه پشتیبانی از شفت...
-
کاربرد روغن در دماهای خیلی بالا
سهشنبه 20 مهر 1395 20:29
در این پست، قصد بر آن است که با نحوه انتخاب روانکار برای بازه های دمایی خیلی بالا آشنا شویم. شرح مساله: در صورتیکه دمای کاری تجهیز بیش از 400 درجه سلسیوس باشد، از چه ترکیب شیمیایی پایه ای برای گریس یا روغن می توان استفاده کرد؟ پاسخ: در انتخاب یک لوبریکانت، عوامل متعدد و بشدت متغیری تاثیرگذارند. اما، اگر تنها به آیتم...
-
محاسبه طول عمر گریس
سهشنبه 20 مهر 1395 19:49
با درود فراوان در این پست قصد داریم به معرفی گریس، نحوه انتخاب آن، و نحوه محاسبه طول عمر آن بپردازیم امروزه، بیش از 90 درصد روانکاری انواع برینگ های صنعتی با توسل به گریس انجام می گیرد. بنابراین، دانستن نحوه انتخاب و محاسبه عمر مفید گریس برای مهندسین ادوات روتاری بسیار مهم است. در محاسبه طول عمر مفید یک گریس چندین...
-
داغ شدن برینگ ها
سهشنبه 20 مهر 1395 19:45
در این پست، قصد بر آنست که به مساله داغ شدن برینگ ها و راه های تشخیص و جلوگیری از آن بپردازیم. داغ شدن برینگ که در ادبیات مهندسی به Running Hot معروف بوده و نمایی از آن در شکل 1 نشان داده شده است، یکی از مشکلات نگهداری و پایش وضعیت ادوات روتاری در سطح تعمیرات جاری(و نه اساسی!) بوده و برای مقابله با آن و شات دان نشدن...
-
مشکل روغن سیاه
سهشنبه 20 مهر 1395 19:14
در این پست، قصد بر آن است که به علل مشکل سیاهی روغن روانکار در برینگ های پمپ های نفت، گاز، و پتروشیمی پرداخته شود. این پست شامل سه بخش است: بخش اول شرح مساله، بخش دوم آنالیز خرابی، و بخش سوم نتیجه گیری مقدمه رولربرینگ ها و بالبرینگ ها از اجزای اصلی دوار در پمپ ها به شمار رفته و روغنرسانی بدانها یکی از چالش هایی است که...
-
محاسبه مقدار گریس و فرکانس آن
سهشنبه 20 مهر 1395 18:54
با درود و مزید احترام در این پست قصد بر آن است که نحوه محاسبه مقدار مورد نیاز برای تزریق گریس در یک برینگ و فاصله زمانی این تزریق ها، آشنایی مختصری ایجاد شود همانطور که قبلا در پستی جداگانه به عرض رسیده بود، در محاسبه مقدار روغن یا گریس مورد نیاز برای هر بار تزریق درون یک برینگ، دانستن ابعاد برینگ (اعم از قطر های...
-
جایگزینی روغن
سهشنبه 20 مهر 1395 18:23
با درود فراوان هدف از این پست، پاسخ به سوال یکی از مخاطبان محترم در خصوص انتخاب و جایگزینی روغن است. شرح سوال: آیا می توان بجای یکی از روغن های Omala HD 220/Mobil gear SHC XMP 220/Spartan Ep 220 یکی از روغن های زیر را استفاده کرد Omala S4 WE 220/ Omala S4 GX 220/ Energol SE 220 ؟ پاسخ: علیرغم اینکه مواردی چون حداکثر...