دانش روغنکاری

دانش روغنکاری

معرفی تکنیک های روغنرسانی و انالیز روانکار های صنعتی
دانش روغنکاری

دانش روغنکاری

معرفی تکنیک های روغنرسانی و انالیز روانکار های صنعتی

جایگزینی گریس

با درود و احترام به پیشگاه تمامی مخاطبین این وبلاگ

هدف از این پست، پاسخ به سوال مطرح شده از طرف یکی از مخاطبین محترم است. 

شرح سوال: آیا گریس های زیر می توانند معادل خوبی برای گریس Esso Unirex N3 باشند؟

  1. گریس Shell Gadus S3 V220 C

  2. گریس Total Multis 3 GP

آیا معادل داخلی برای گریس فوق وجود دارد؟

پاسخ به این سوال از سه بخش تشکیل شده است: شناخت گریس Esso Unirex N3، شناخت معادل های مورد سوال و معادل داخلی، و نتیجه گیری

الف) شناخت گریس Esso Unirex N3

با مراجعه به وبسایت http://exxonmobile.com مشخص می شود که این گریس از خانواده گریس های لیتیوم کمپلکس بوده و درجه قوام آن NLGI 3 است (برای اطلاعات بیشتر در خصوص ساختار شیمیایی این خانواده از گریس ها و درجه بندی NLGI، مراجعه به پست مفصلی در همین وبلاگ با عنوان «انتخاب گریس» توصیه می شود). بازه دمایی عملکرد این گریس نیز محدوده -20~140°C بوده و محدوده دمایی 141~190°C برای آن محدوده دمایی بحرانی محسوب می گردد. بطورکلی، این گریس برای برینگ های High Speed بیشترین کاربرد را دارد. از سوی دیگر، براساس داده های وبسایت فوق الذکر، تغلیظ گر بکار رفته در ساختار این گریس از نوع لیتیوم کامپلکس است.

ب) شناخت گریس های معادل مورد سوال و معادل داخلی

مطابق داده های کمپانی های شل و توتال، گریس های Shell Gadus S3 V220 C و Total Multis 3 GP، هر دو این گریس ها از درجه NLGI یکسان با گریس Esso Unirex N3 برخوردار بوده و از آن مهمتر، نوع تغلیظ گر هر سه گریس با یکدیگر یکی است. تنها تفاوت، اما، در ویسکوزیته سینماتیک روغن پایه مینرالی است که تشکیل دهنده این گریس ها است. جدول 1 را ببینید.

 

جدول 1: مقایسه ای از خواص مهم سه گریس Esso، Shell، و Total

 

روغن پایه

تغلیظ گر

NLGI

ویسکوزیته سینماتیک روغن پایه در دمای 40°C

بازه دمایی عملکردی

رنگ

Esso Unirex N3

مینرال

لیتیوم کامپلکس

3

115

-20~140

سبز

Shell Gadus S3 V220 C

220

-20~150

قرمز

Total Multis 3 GP

165

-20~160

قهوه ای

 

با مراجعه به جدول 14، بند III-3، پست «انتخاب گریس» در همین وبلاگ، مشخص می شود که گریس های نشان داده شده در جدول 1 این پست که از تغلیظ گر لیتیوم کامپلکس تشکیل اند، با گریس هایی متشکل از تغلیظ گر های آلومینیوم کامپلکس، کلسیم، کلسیم 12-هیدروکسی، کلسیم کامپلکس، لیتیوم، لیتیوم 12-هیدروکسی، کلسیم سولفونات، و سیلیکا سازگار هستند. بنابراین، به شرط یکسان بودن درجه قوام گریس (NLGI)، می توان از محصولات داخلی زیر استفاده کرد:

- شرکت نفت پارس: گریس های پارس ماهان، پارس ماهان کمپلکس، پارس شاسی پلاس، پارس کلسیم کمپلکس، و پارس کلسیم سولفونات کمپلکس؛

- شرکت نفت بهران: گریس های بهران زمرد، بهران لعل، بهران کهربا، و بهران یاقوت

- شرکت آذر پترو پژوهش: گریس های APPCOLUB CG.EP، و APPCOLUB Multical

ج) نتیجه گیری

با توجه به داده های مقایسه ای جدول 1 و توضیحات ارائه شده ذیل آن، گریس های مورد سوال می توانند بعنوان گریس های معادل بکار روند. از طرفی، انبوهی از گریس های معادل وطنی نیز وجود دارند که توسط شرکت های داخلی مانند روغن پارس، بهران، و آذر پترو پژوهش تولید شده و به شرط رعایت همسانی درجه قوام یا NLGI Grade می توانند جایگزین گریس مورد سوال باشند.

نظرات 2 + ارسال نظر
زهره دوشنبه 23 مرداد 1402 ساعت 15:19

با سلام خدمت شما استاد گرامی.سوالی که خدمتتون دارم این است که ایا معادل داخلی برای گریس بوم تلسکوپی جرثقیلهای ریلی که فابریک ان با برند Kranfeet به صورت بسته بندی کارتریحی ۵۰۰ گرمی است وجود داره که معرفی کنین.راستش این نوع گریس خلص دارای قوام ۱ و رنگش هم کرم رنگه.

کامران میرزابیگی پنج‌شنبه 25 آذر 1395 ساعت 20:59

بسیار عالی جناب دکتر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد